لوگو چيست و چرا شما به طراحي يك لوگو نياز داريد؟
لوگو چيست؟
لوگو يك نشانهي گرافيكي است كه ميتواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و يا تركيبي از اينها طراحي شود.
- اين نشانه گرافيكي به وسيله شركتهاي تجاري، توليدي و صنعتي و همچنين كسب وكارهاي كوچك استفاده ميشود تا از اين طريق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سريعتر به مخاطب معرفي كنند. به واسطه خلاقيت، منحصر به فرد بودن و بصري بودن در اذهان حك شده و ماندگاري بيشتري در ذهن مخاطب داشته باشند.
- لوگو ميتواند تركيبي از حروف، نشانهها و نماد باشد كه چهره و مشخصه يك برند است.
- طراحي يك لوگوي زيبا و كارآمد اهميت بسزايي در محبوبيت يك برند در نظر مخاطبان دارد.
- بخشي از كسب و كار، محصول يا هويت بصري شما ميباشد.
- لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاري و هويت سازمان شما شناخته ميشود.
- در بسياري از موارد تصوير يك لوگو اولين چيزي است كه با شنيدن يك نام به ذهنتان ميرسد به عنوان مثال: كوكا كولا، نايك، اپل و غيره
انواع لوگو
طراحي لوگو را ميتوان براساس استفاده از عناصري مانند نوشتار، شكل و غيره به سه گروه كلي تقسيم نمود:
- استفاده از تصوير(آيكون، سمبل، پيكتوگرام) مثل شركت اپل
- استفاده از نوشتار: لوگوتايپ، وردمارك: استفاده از نام شركت و ارائه آن خارج از فونتهاي مرسوم مثل: لوگوي ديسني و يا توييتر / مونوگرام،طراحي با يك حرف يا حروف اختصاري برند / تايپ بيس: طراحي با نام شركت يا برند كه شكلي گرافيكي را بسازد
- تركيب نوشتار و تصوير(لوگوي تركيبي): مثل پيتزاهات
ويژگيهاي طراحي يك لوگو خوب و موفق :
طراحي خوب و موفق بايد داراي ويژگيهايي زير باشد؛
- اعتبار و سنخيت: يك طراحي لوگو خوب و موفق بايد بتواند ارتباطي دو طرفه و صادقانه بين صاحب لوگو (نام تجاري و برند) و تجارتي كه به آن اشاره دارد، برقرار نمايد.
- بايد با موضوع، مفهوم و خصوصيات برند همخواني داشته و معناي خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.
- ماندگار و پايدار: يك طراحي خوب و موفق بايد بتواند در طول زمان همراه با كسب و كار شما تكامل پيدا كند و ماندگاري خود را با تحمل طرحها و مدهاي مختلف در طول زمان از دست ندهد.
- انعطاف پذير: يك طراحي خوب و موفق بايد بتواند به دو صورت سياه و سفيد (تكرنگ) و تمام رنگي چاپ و در سايزهاي مختلف مورد استفاده قرار بگيرد. بدون تغيير در ظاهر و معني و مفهوم آن.
- يك طراحي خوب و موفق را بايد بتوان به صورت آنلاين در وبسايتها و هنگام كارهاي چاپي بدون هيچ مشكلي استفاده نمود.
- بايد قادر به احراز حقوق مالكيت خود از نظر قانوني باشد يعني منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.
و به طور خلاصه ميتوان گفت طراحي يك لوگو بايد ساده و گويا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع كسب و كار باشد بايد جذابيت بصري داشته و با مخاطب ارتباط برقرار كند.
با يكسان بودن شيوه طراحي در تمام قسمتها ضمن نوآوري هماهنگي تكنيكي ايجاد نمايد.
سؤالاتي كه بايد در ارتباط با طراحي لوگو به آنها پاسخ دهيد؟
خدمات يا كالاي ارائه شده توسط شركتتان را چگونه توصيف ميكنيد؟
اهداف بلند مدت شركت شما چيست؟
رقباي اصلي شما چه كساني (چه شركتهايي) هستند؟
عامل تمايز شما از رقبايتان چيست؟
گروه هدف و مصرف كنندگان شما چه كساني هستند؟
تصوير ذهني از لوگويتان داريد؟ توصيف كنيد.
آيا برند شما رنگ خاصي دارد؟
چه نوع لوگويي را ترجيح ميدهيد (آيكون، لوگوتايپ، مونوگرام و غيره)؟
از لوگوي شما قرار است بيشتر كجا استفاده شود (چاپ، رسانهي تصويري، وب و غيره)؟
چه ميزان بودجه ميخواهيد جهت طراحي لوگو اختصاص دهيد؟
آيا نياز به طراحيهاي ديگري با لوگوي جديدتان داريد؟ با چه موضوعي؟
چه كسي ميتواند يك لوگو را طراحي كند؟ طراحي كردن يا طراحي نكردن لوگو؟
از لحاظ فني، هر كسي كه اندكي با نرم افزارهاي گرافيكي آشنايي داشته باشد و حتي بدون دانش اصول طراحي و خلاقيت ميتواند يك لوگو ايجاد كند.
بايد به هزينه طراحي به ديد سرمايهگذاري در بخش برند و تبليغات، و همچنين آينده كسب و كار نگاه كرد.
طراحي لوگو نقطه شروع و هويت بصريِ كسب و كار شما و نيز طراحي خوب براي شماست.
ايجاد تصوير ذهني ماندگار در ذهن مخاطبانتان در توسعه تجارت و بازاريابي براي شما نقش بسزايي را ايفا ميكند.
باعث ميشود كه لوگوي شما به درستي و در هر زماني به خوبي ديده شود.
روح و هدف از طراحي لوگو، اينست كه شما به يك هويت و نام تجاري خاص در رسانهها برسيد اين رسانه ميتواند از كارت ويزيت يا سربرگ شما تا تبليغات تلويزيوني را شامل شود. لذا با طراحي يك و لوگوي خوب و موفق و با كمك از طراحان مجرب ميتوانيد به سادگي به اين مقصود دست پيدا كنيد.
برچسب: